300, színes feliratos amerikai akciófilm, 117 perc, 2007, 16 éven aluliak számára nem ajánlott, rendező: Zack Snyder, forgatókönyvíró: Zack Snyder, Kurt Johnstad, operatőr: Larry Fong, jelmeztervező: Michael Wilkinson, zene: Tyler Bates, látványtervező: James D. Bissell, vágó: William Hoy, szereplő(k): Gerard Butler (Leonidasz király), Lena Headey (Gorgo királynő), David Wenham (Dilios), Dominic West (Theron), Michael Fassbender (Stelios), Rodrigo Santoro (Xerxes)
Adott egy mindenki által ismert, zéró intellektuális fedezettel és
nemkülönben nulla dramaturgiai tartalékkal bíró mítosz, amelynek
főszereplője egy soha meg nem alkuvó spártai király, valamint alig fél
zászlóaljat kitevő testőrsége, kik szembenéznek történelmi végzetükkel,
és a kötelesség hívószavát követve tántoríthatatlanul menetelnek a
biztos halálba. S hogy még kínosabb legyen a helyzet, a cselekményben
oly módon mutatkozik meg a spártai katona páratlan helytállása, hogy a
Waffen-SS hadosztályok kiképzése során is makulátlan oktatóanyagként
szolgált volna: hőseink kizárólagos motivációi közé a fennen hirdetett
übermensch-tudat, az anyaföld iránti végtelen lojalitás, a harc iránti
lángoló szenvedély tartoznak. Sovány anyag, és minimum vitatható
álláspont – bődületes stílusérzék, merész koncepció és mérhetetlen
következetesség kell hozzá, hogy emlékezetes alkotás születhessen
belőle.
Zéró intellektuális fedezettel és nemkülönben nulla dramaturgiai tartalékkal bíró mítosz |
A
jóformán újonc rendezőnek számító Zack Snyder azonban birtokolja a
fenti képességeket, és Frank Miller produceri segédletével egy
káprázatosan durva és látványos, extravagáns filmőrületet varázsolt a
vászonra. A 300 számtalan – neki legyen mondva, leplezni sem kívánt --
fogyatékossága ellenére is megvadult elefántcsordaként tapossa földbe a
nézőt, miként a konkurenciára is halálos csapást mér: a sokak által
szandálfilm-etalonnak tekintett Gladiátor szereplői legfeljebb
szaténlelkű zongorahangolóknak tetszenek a vérvörös köpenyt viselő
spártai harcosok mellett.
Az ördög tudvalevően a részletekben lakozik, így érdemes szétszálazni a 300-at,
mitől is működik ily kiválóan. Minden bizonnyal nem az iszonyatosan
primitív dialógusok („A csata akkor ér véget, amikor én azt mondom,
hogy a csata véget ért!!!!”), a papírmasé figurák (ők mindössze
harcolni, ölni és halni óhajtanak, más vágyuk sincsen), a fülsértő
ordítozás (a Gerard Butler által játszott Leonidász király végigüvölti
a mozit), vagy a szemérmetlen brutalitás miatt.
Egy káprázatosan durva és látványos, extravagáns filmőrület |
Miként
azt is meg kell említeni, hogy a politikai korrektség iránt
elkötelezettek, a gyermekvédelem terén tevékenykedő pszichológusok, a
hivatástudatból aggódó pedagógusok is mentőt fognak hívni magukra,
egyszersmind pompás céltáblára lelnek a recenzió tárgyában, már ha
botor módon hajlandóak egyetlen percig is komolyan venni a látottakat.
Ugyanis a 300 kirívó szélsőséggel ábrázolja a szembenálló
feleket, nyíltan hirdetve a spártai harcos kaszt felsőbbrendűségét: itt
a jók valamennyien fehérek, nemes arcélűek, hűségesek és acélosan
izmosak, erkölcsi fölényük kétségbevonhatatlan; míg becstelen árulójuk,
a gnóm torzszülött a városállam népesedési politikájára olyannyira
jellemző fajhigiéniai törvények áldozata, a velük szemben felvonuló
perzsák pedig mindahányan elvtelen, arany és hatalom iránt sóvárgó
barbárok. Aki csatlakozni kíván a fenti kórushoz, cselekedjen belátása
szerint - párját ritkítóan intenzív élményt mulasztva el ezáltal.
Merthogy a 300
nem több és nem kevesebb, mint csodaszépen kivitelezett képeskönyv, az
ódon mítosz videójáték-kultúrához igazodó filmadaptációja. A mozit
alapjaiban meghatározó művészi koncepció sutba vágja a komplexitás
iránti törekvést, a történelmi hűség egyébiránt is bajosan számon
kérhető igényét, avagy a választékosságot, ehelyett a bivalyerős
képekre és a bestiális energiára épít; mondhatni, az alkotók kiváló
érzékkel leltek rá a rajzolt alapanyaghoz illő formára, amelyet a
megingás legkisebb jele nélkül valósítottak meg.
Itt mészárszék és vértenger várja a nézőt |
Tudvalévő,
hogy a Miller által jegyzett forrás sem tartozik a szofisztikált
képregények közé, szögegyenes történetvezetése, szándékoltan darabos
narrációja, határozott tuskezelése, direkte egyszerű színezése ritkán
tapasztalható rusztikussággal ruházza fel a grafikus novellát. A
rendező pedig végtelen hűséget mutatva alig valamit változtatott a
képregényen (például Xerxész eredetiben transzszexuális figurája
maszkulinná tétetett), hanem követendő storyline-ként használta azt; a
kompozíciókat, a párbeszédet és narrátorszöveget módosítások nélkül
emelte át. S bár a forgatókönyvet kiegészítették egy, a hátországban
játszódó vékonyka cselekményszállal, ez oly mértékben irreleváns, hogy
szót sem érdemes rá vesztegetni; valószínűleg a játékidő kitolása,
illetve a fékeveszetten rohanó cselekmény szelídítése végett kerültek
installálásra ezek a szekvenciák.
A 300 „csupán” magával
ragadóan látványos, fantasy-elemekkel színesített hőstörténet, itt
mészárszék és vértenger várja a nézőt, amely szürreális vizualitással
és nívós kameramunkával került a filmvászonra; kirobbanó energiáját a
túlstilizáltság, a freskószerű képek, a CGI technika gátlástalan –
paradox módon mégis ízléses -- alkalmazása adja. Az elmúlt években
bemutatott sápatag gyatraságok, az önmagával vívódó Nagy Sándor, a gyámoltalan Trója
és további társaik után már piszkosul ideje volt egy hasonlóan merész,
kétségeket nem ismerő, extravagáns és önkényes stílusbravúrnak.