Abodi Nagy Béla
festőművész a húszadik század magyar
képzőművészetének különönleges,
nagy formátumú, európai jelentőségű
alkotószemélyisége. Művészete
sajátosan egyéni, bátran
kísérletező, újra és újra
megújuló, de egységes,
szellemiségében következetes. Tiszta
erkölcsiségű, konok igazságkereső,
vívódó. Ez az alkotói
teljesítmény a legtisztább professzionalizmus, a
szakmai és szellemi minőség megtestesülése.
A
következőkben a zseniális író és
jó barát, Bajor Andor által írott, a
bukaresti Kriterion Könyvkiadó gondozásában,
1986-ban megjelent Abodi Nagy Béla című
monográfiából idézünk
részleteket:
"Abodi Nagy Béla hiába változtatott
látásmódján és formáin, a
többi, az eredendő marad emlékezetes. Az beszél
rólunk, lábnyomainkról, amelyeket betemet a
szél. Ábrázolja arcunkat, emberi
összefuggéseinket, kitartásunkat,
megcsuklásainkat, vi1lódzó gondolatainkat,
dombjaink szelíd lejtését, forrásaink
üdeségét, okos és oktalan helyzeteinket, honi
tájainkat.
Hogy az életműből több Abodi tűnik föl? A drámai, a
dekoratív, a népi, a városi? Van egy Abodi, aki a vidámság festője,
van egy, aki a komorságé. Van egy tarka Abodi, és van egy, aki a finoman
elegáns színárnyalatoké. Van csendes, meghitt Abodi, van monumentalitásra
ékesen célra törő. Van mesélő, van konokul hallgató, van
történelmi illusztrátor, van történelem-teremtő."
"Abodi Nagy Béla konok és szigorú ember.
kissé előrehajtott fejjel áll, arcvonásai szerint
hol eltöprengő művész. hol egy szigorú
tanító; intésekkel. megrovásokkal és
megértéssel.
Csak vita közben keseredik meg. arcának
barázdái elmélyülnek, és
kifejezése a komorságtól aszimmetrikussá
változik. Ilyenkor olyannak tűnik, mint a tékozló
fiú. aki a messzeségből csak
kiszolgáltatottságát hozza magával.
Minél keményebb a hangja. annál
elárvultabbnak látszik - az idő és a
történelem előtt. Többször megdöbbentett.
hogy ez a kemény férfiarc mennyire ellágyul.
és olyan elérzékenyült, mint egy gyermek,
akit a felnőtt világ mélyen megsértett
játékában vagy hitében.
Erdélyinek mondja magát. holott romániai. akire csak Bukarest figyel,
ha figyel.
Bukarestben kezdte a festőmesterséget tanulni. Camil Ressunál.
akit ő választott tanítójául, mert a moldvai parasztság hiteles
művészét látta benne."
"Nagy István, a sorsok festője volt az eszménye, de
lírikus és dekoratív képességeivel
nem követhette - nem is akarta - a rendkívüli
jellemábrázolót. Általában
megkérdezhetjük, hogy nyomába szegődhet-e valaki
eszményképének,
személyiségének föladása
nélkül. ’Hálátlanság a
tanítókkal szemben, ha örökké
tanítványok maradtok’- figyelmeztet Nietzsche.
Abodi kezdetben sem mutatkozott hálátlannak. Mert
mindenkinek a saját útját kell járnia, a
saját kenyerét ennie, vagy ha úgy hozza az idő, a
saját sziklacipóját, agyagkalácsait.
Nevét önmaga választotta, de nem
önkényesen, lévén, hogy ősei Abodról
származnak. Az Abodi Nagyok Báthory
Gábortól kapták nemességüket, amikor
merénylőktól mentették meg a fejedelem
életét. Minthogy Erdély
történelméhez hozzátartozik a fejedelem
lemészárolása, lefejezése,
megmérgezése, agyonszúrása. maga a
tény - a merénylet megakadályozása –
szokatlannak tűnik, az Abodi Nagyok valamiféle hagyományt
szegtek meg. Vagy talán nem is ismerték
eléggé a fejedelemség politikai illedelmét.
Különös, hogy az egyik leghitványabb, legduhajabb
fejedelemért kockáztatták életüket. De
hát nyílván a parancs betöltésekor nem
vezette őket - két testvért - sem a
mérlegelés, sem a történelmi
megfontolás. Mindenki olyan fejedelmet véd,
olyanért harcol, amilyen van. Báthory Gábor
megjutalmazta az Abodi Nagyokat, akiknek előneve a festőt
megkülönböztető epiteton ornansszá
változott.
Elődei között igehirdetőket, tanítókat
és művelt iparosokat találunk. Apja kálvinista pap
volt, majd teológiai tanár. A festő - aki lelkének
mélységében patriarchális
érzéseket őriz - különösképpen
ragaszkodik a családhoz, apjának igazságos
szigorához. nagyszüleinek erős emberi vagy inkább
mindent legyőző asszonyi erejéhez, kariatidás
tartásához."
Hogy Abodi
tanáraitól függetlenül döntött, abban
szellemének önállósága mutatkozik meg.
Szülei nem avatkoztak
pályaválasztásába, mint ahogy
apjának foglalkozásába vagy
elhivatásába sem szóltak bele a nagyszülők. A
következetes emberség közös családi
elszánás volt, de a pályaválasztás
mindenkinek lelkiismereti ügye.
Abodi Pestre megy tanulni, előbb Szőnyi
Istvánnak ír, aki kitüntető
megbecsüléssel fogadja tanítványai
közé. Akkor már Szőnyi a Duna menti tájak
festője, színeit a folyam párája
fátyolozza, és egyben élénkíti. Mert
milyen lehet az arcok, falvak, tárgyak ragyogása, ha a
természet tompító függönyén
át is olyan gazdag színekben vibrál a
világ? A látvány és a látomás
eggyé válik, színei kivilágosodnak
és átfinomodnak. Abodi "bensőséges lírai
alkat"-nak nevezi Szőnyit, "a színek nagy magyar
művészének", akiben a harmónia, ritmus és
sűrítés egyaránt meglelhető. És mindehhez a
tudáshoz járul a mester humanista tartása,
amelyhez nem értek el a színüket
váltó, majd besötétedő
boszorkányszombatos esztendők,
EurópaWalpurgis-éjszakája.
Abodi - valahányszor szóba került
tanítómestere - vagy Szőnyi alkotásait
idézte, vagy szelídségét, amely tiszta
erkölcsre, biztonságos szilárdságra
épült. Mintha Szőnyi személyisége
körül minden látvány megszűnne, nevelői
tulajdonságai jelentéktelen szavakra hullottak
szét. Egyetlen emlékezetes mozzanatot tudtam megragadni,
azt is egy kései találkozásukról, 1956-ban,
amikor Abodi mint a román festőküldöttség tagja
meglátogatta régi tanárát, az karon fogta
és megkérdezte:
- Ugye, nem lettél hűtlen hozzám?
Abodi már akkor országosan elismert művész,
kétszer is kitüntették Állami Díjjal,
ezenkívül az Andreescu Képzőművészeti
Intézet egyik vezető tanára volt.Nehéz
kitalálni, hogy Szőnyi tulajdonképpen mit
kérdezett. Mert Abodi művészi útja és
emberi magatartása nem lehetett titok, úgy tűnik, nem is
tudakozódás rejtőzik a kérdőjeles mondatban. Hanem
az idős művész aggodalma, hogy a kézfogások
lánca hirtelen és érthetetlenül megszakadhat.
Ebben a megvillanó eseményben szorongást
gyanítok, ragaszkodást és
biztonságkeresést, mert az idős kor reászorul a
fiatalság gyámolítására.
Bármennyit faggattam Abodit mestere felől, ennél
lényegesebbet, jellemzőbbet nem sikerült megtudnom. Csak a
művész közismert és immár lexikális
jelzői törtek fel a mélyből, mint közhelyek.
Úgy tűnik, Szőnyi kevés beszédű volt,
tőmondatokkal fejezte ki magát. ’Elfogadom’ -
mondotta az igazi megoldásokra, és ennek az igének
olyan értéke volt, mint Minósz
ítéletének."
"Valahányszor kérdeztem (Abodit – n.g.
megjegyzése), kik voltak tanítványai,
különböző látásmódú
és stílusú alkotókat sorolt föl,
történetekkel és anekdotákkal. De ezek
elbeszélésbe kívánkoznak.
Ebből csak arra következtethettem, hogy saját
eszközeit soha nem kényszerítette
tanítványaira.Voltak közöttük
románok és magyarok, félromantikusok és
félabsztraktok, dekoratív és intim festők,
monumentalitásra törekvők és
szalonfestészetet művelők. Hosszú tanári
múltjából egy tanítványt sem tudott
megnevezni, aki az ő útját követte volna.
’Mindig arra törekedtem, hogy növendékeimből kihozzam a már bennük
rejlő képességet. A hajlamot tehetséggé akartam formálni’ – mondotta
és ismételte.
Úgy éreztem, hogy több mint kétszáz
tanítványához mindig nagyon ragaszkodott,
sikerűket saját sikerének is tartotta.
Minden volt tanítvány legrejtettebb
kiállításukról is volt
információja. Csak azok a tanítványok
hullottak ki érdeklődéséből, akik a
képzőművészeti főiskolát
felületességükben - vagy
hálátlanságukban - megtagadták.
Egészében milyen festő Abodi?
Ha műveinek lényegi párlatát,
összefoglalását. álombeli
újjáalkotását –
fantomképét – akarom adni, akkor: egy
tartásnak, fejtartásnak, magatartásnak a festője.
Emelkedő, eget tartó vagy eget kérő alakoké,
feltörő formáké, magasba lendülő
idomoké, fennebb igyekvő súlypontoké.
Moccanásoké. mozdulatoké, Zénón
nyiláé, amikor éppen két pont
között áll, mint egy szitakötő a levegőben.
Erővonalaké, erőgyűjtő nyugalomé, erőt követelő
időké. Indigókék és okkersárga
napoké, feszüléseké,
feszültségeké.
Egy szelíd, szép leányalak jelenik meg előttem, finoman árnyalt színekben,
kissé fölvetett fejjel, az égboltot, a mindenséget tartva.
A mindenség gyaníthatja a leány hajának
selymességét. De arról már semmit sem
tudhat, hogy a létezés mennyboltozatának milyen
rettenetes a súlya. Ezt már a festő tudja és
tudatja. Mint egy az igazak közül."
1918 július 13.-án
született a Hargita megyei Székelyszenterzsébeten, ahol édesapja,
Nagy Géza református lelkész volt. Édesanyja Csoma Juliska. Bátyjai
Géza és István, húga Julianna.
1924 őszén a család a Kolozs megyei Magyarbikalra költözik. Itt
végzi el az elemi iskolát.
1928-ban szüleivel végleg Kolozsváron telepedik le, ahol édesapja
a Református Teológiának professzora.
1928-1936 A kolozsvári Református Ko1légiumban
végzi középiskolai tanulmániait. Közben
írásai jelennek meg az Ifjú Erdély
és a Pásztortűz című folyóiratokban.
1936 őszén felvételizik a bukaresti Szépművészeti Akadémiára.
Camil Ressut választja tanítómesterének.
1940 tavaszán 24 művét állítja ki egy bukaresti csoportkiállításon.
1940 őszétől Budapesten, a Képzőművészeti Főiskolán
folytatja tanulmányait, vezető tanára Szőnyi István.
1941. tavaszán a Műbarát budapesti tárlatán
állít ki a Barabás Miklós Céh
tagjaival együtt. Önarcképét a
minisztérium megvásárolja.
1941 Rajztanári oklevelet szerez. Ősszel Kolozsvár város pályázatán
első díjat nyer. Tagja lesz a Barabás Miklós Céhnek.
1941-1942 tanévben a budapesti Képzőművészeti Főiskola
művészeti szakjának hallgatója.
1942 tavaszán feleségül veszi Teutch Éva
Klárát. Házasságukból négy
gyermek született: Anna, Zsófia, Klára, Géza.
Majd tanítói állást vállal
Kolozskovácsi (Faureni) faluban. Ősszel katonai
szolgálatra hívják be.
1943-ban képeivel
részt vesz a Barabás Miklós Céh
csoportkiállításain.
1944 márciusában a budapesti Nemzeti Szalonban hat
festményét állítják ki a
Barabás Miklós Céh tárlatán.
Augusztusban tíz munkával vesz részt a
Barabás Miklós Céh első
csoportkiál1ításán. A többi
kiállító művész: Andrásy
Zoltán, Fülöp Antal Andor, Szolnay Sándor,
Benczédi Sándor, Szervátiusz Jenő és Vida
Géza.
1944 őszén frontszolgálatra küldik, majd fogságba kerü1.
1948-ban Örmény SzSzK-ból hazatér Kolozsvárra. Ugyanebben az évben
kiállít és grafikusi munkákat vállal.
1948-1964 Számos hazai kortárs író
könyvét illusztrálja és irodalmunk több
klasszikusának arcképét készíti el.
1948-1985 Festményei a hazai állami képzőművészeti kiállításon
és a hivatalosan szervezett külföldi tárlatokon szerepelnek: a Szovjetunióban,
Lengyelországban, Magyarországon, Jugoszláviában, Csehszlovákiában,
Németországban, Olaszországban, Egyiptomban, Szíriában.
1949-1983 között, nyugdíjazásáig, a
Kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola
festészeti tanszékének tanára.
1951-1957 és 1970-1983 között a tanszék vezetője.
1951-től a RSzK Képzőművészeti Szövetségének tagja.
1953 Munkaérdemrend II. fokozatával és Munkaéremmel tüntetik ki.
1954 A Román Népköztársaság
Állami Díja Fónagy elfogatása című
kompozíciójáért.
1955 A
Román Népköztársaság Állami
Díja Kritika című festményéért.
1956 Tanulmányútja Magyarországon, Bulgáriában.
1958 Szerepel a szocialista országok I. triennáléján Moszkvában.
1961-1962 Elkészíti a Kolozsvári
Diákművelődési Ház falfestményeinek
terveit. Petre Abrudan és Petru Feier festőművészekkel
együtt kivitelezi.
1966 Tanulmányi cél1a1 Csehszlovákiába és a Németországba utazik.
1968 Kitüntetik a Kulturális Érdemrend IV. fokozatával.
1970-1978 Tanulmányutak a Szovjetunióban.
1972-1983 Meglátogatja Németország
Szövetségi Köztársaság, Ausztria,
Hollandia, Franciaország több jelentős
múzeumát.
1989-től aktív szerepet vállal az erdélyi
művelődési és közéletben. Több
társával újrateremtője a Barabás
Miklós Céhnek, melynek tiszteletbeli
elnökévé választják. 1994
április 29.-én Kolozsváron meghal felesége.
1998-ban, Budapesten gyűjteményes kiállítást rendeznek műveiből.
Gyermekei - Zsófia informatikus és programozó, Klára zongorista, Géza
képzőművész - Magyarországon, - Anna festőművész
-, Görögországban élnek.
Abodi Nagy Béla munkásságáról, az
Abodi-bibliográfiáról további
részletek hozzáférhetők a Magyarországon,
Romániában megjelent művészeti, kortárs
művészeti lexikonokban, az erdélyi magyar, a
magyarországi és romániai
képzőművészetet bemutató kiadványokban, az
Erdélyi Magyar Ki-kicsoda eddigi köteteiben, a Bajor Andor
által írott, a bukaresti Kriterion könyvkiadó
gondozásában, 1987-ben megjelent Abodi Nagy Béla
című monográfiában.
Abodi családjának képzőművész tagjai: Nagy Anna, Papadopoulos Andonis, festőművészek, Papadopoulos Nagy Ildikó Niké, grafikus (Görögország); Kocsis Előd, szobrászművész, Nagy Stoica Georgeta, Nagy Géza, festő- és grafikusművészek (Magyarország).